Wat voor feedback zou jij deze leerling geven?

Vaardigheid, veiligheid & en meesterschap in het examenjaar van de mavo.

Met 4 mavo zijn we al vanaf het begin van het schooljaar bezig met het sectorwerkstuk. Tijdens de introductieweek vormen leerlingen teams en kiezen een onderwerp, vervolgens doen ze in de loop van het jaar onderzoek, houden ze een logboek bij en geven uiteindelijk in februari een presentatie.

Altijd weer een spannende periode: naarmate het moment van presenteren dichterbij komt, neemt de focus toe, komen er meer vragen, moet ik logboeken en presentaties nog één keertje checken. Een prachtige tijd waarin samenwerken, doelen stellen, plannen en feedback een belangrijke rol spelen in het leven van onze examenkandidaten.

In deze laatste fase van het proces richt ik de aandacht op de presentatie. Ik vertel in het algemeen hoe het presenteren praktisch in elkaar zit en wat wij als docenten van de leerlingen verwachten: dat ze zelfverzekerd en vol overtuiging een boeiend verhaal vertellen.

Deze lessen geef ik op basis van een ‘interactiedocument’ in Google Drive waarin ik het bovenstaande heb neergezet met daaronder de vraag: ‘wat heb je nog nodig?’ Wat heb jij als leerling nog van mij nodig om het gestelde doel te halen? Dat kan van alles zijn: informatie over de indeling van je presentatie, over je houding of stemgebruik, over hoe je een boeiende verhaallijn maakt van de deelvragen uit je onderzoek… van alles.

Tijdens de les noteer ik alles waar de leerlingen mee komen en in de paar lessen daarna ga ik gedetailleerd in op elk punt waarmee ze zijn gekomen. Het document met tips staat gedeeld met de klas in de ELO zodat ze erbij kunnen wanneer ze maar willen. Verder kunnen leerlingen opmerkingen maken, bijvoorbeeld wanneer ze nog een brandende vraag te binnen schiet op het moment dat ze niet in school zijn. Op die manier laat ik zien dat ik ze echt graag wil bedienen en dat ze altijd elke vraag kunnen stellen en dat ik er ook op in ga wanneer ze een vraag stellen.

Vandaag kreeg ik een melding dat er een opmerking gemaakt was in het document van klas 4X. Toen ik ging kijken zag ik het volgende:

Voor mij is dit een grote overwinning en wel op drie punten:

  1. de leerling is aandachtig en taalvaardig genoeg om een spel- of tikfout te herkennen;
  2. de leerling voelt zich veilig en betrokken genoeg om de docent feedback te geven;
  3. de leerling is in staat om zelfstandig technologie in te zetten om zijn doel te bereiken.

Wat mij betreft bevat deze simpele handeling van L. uit klas 4X genoeg informatie om hem positieve feedback te geven over zijn initiatiefrijkheid, scherpheid, gevoel voor humor — en wat nog meer? Wat voor inhoudelijke feedback zou jij deze leerling geven op basis van deze simpele handeling?

Thoughts?